top of page
Search
  • Writer's pictureLiron Nathan

פוסט קורונה - שחיקה

Updated: Feb 2, 2021

שחיקה בעבודה היא מצב נפשי מתמשך של תחושה רעה המאותתת שהעובדים לא מסוגלים יותר ולא רוצים יותר להשקיע מאמץ בעבודה. היא מתאפיינת בתשישות כרונית ובציניות, ולעתים גם בירידה במסוגלות המקצועית. פעמים רבות שחיקה בעבודה מוקרנת גם לאזורי חיים אחרים כמו חיי המשפחה ומשפיעה עליהם לרעה. תורידו את המלה "עבודה" ויש כאן תיאור של המצב של רבים מאיתנו.


מחקרים רבים מעלים כי שחיקה נוצרת כתוצאה מדרישות גבוהות בתפקיד, המצריכות מאמצים פיזיים, נפשיים וקוגניטיביים מתמשכים. הגורמים שנמצאו כמשפיעים במיוחד הם עמימות בתפקיד (דרישות לא ברורות), קונפליקט בין עבודה ובית, לחץ בעבודה, ואירועי חיים מלחיצים. תורידו את המילה "תפקיד" והנה אנחנו בזה.


מחקרים שנעשו בעשור שעבר מראים כי עובדים מדווחים על רמת שחיקה גבוהה בעבודה המשפיעה על החיים האישיים, יותר ממה שנמצא בעשורים שקדמו. ואז הגיעה הקורונה. כבר אמרנו שהקורונה לא המציאה שום דבר, היא רק העצימה מאוד דברים שהיו קיימים קודם. וכך עובדים ומנהלים שהיו שחוקים גם בימים בהם התחבקנו, הלכנו לקולנוע ויצאנו לחופשות בחו"ל מגיעים שחוקים ברמה כזו או אחרת לתקופה סופר-תובענית ברמה האישית ובמקום העבודה.


גם אתם מרגישים שחוקים, עייפים מאוד, נטולי אנרגיה ולא יודעים איך תעברו עוד שנה כזו?


מחקרים רבים בנושא מראים כי מה שמסייע להתמודד עם השחיקה הוא קיומם של משאבים פיזיים, נפשיים, חברתיים וארגוניים, המהווים כעין בלם זעזועים. חלק מהמשאבים האלה הם אישיים, למשל, נטייה לאופטימיות וחוסן נפשי. אם יש לכם אותם - זכיתם.


משאבים אחרים הם משאבים ארגוניים – כאלה שהארגון יכול להציע לעובדים שלו וכך למנוע או לפחות להקל את תחושת השחיקה ועייפות החומר. מכיוון שזה התחום בו אני עוסק, אדבר עליהם. משאבים ארגוניים שנמצאו משמעותיים במיוחד הם – יצירת משמעות, יחסים איכותיים עם המנהל ותמיכה חברתית. אז כמה מלים על כל משאב כזה:


יצירת משמעות

בתוך התקופה המשוגעת הזו נשחקת גם תחושת המשמעות: למה המאמצים שלי חשובים, איזה שינוי הם יוצרים בעולם? כשאין תשובות ברורות לשאלות האלה תחושת השחיקה מתגברת משום שמרגישים שעובדים קשה לשווא. לדוגמה, אם חברה צריכה לעשות שינויים מהירים במוצרים שלה כדי להתאים את עצמה לתנאי שוק שהשתנו מהקצה אל הקצה בעידן הקורונה, אבל העובדים אינם מודעים לצורך הזה, הם מרגישים שהם עובדים מאוד קשה בלי טעם. תפקידם של ארגונים ומנהלים הוא ליצור תחושת משמעות כזו. אין כאן פתרון קסם אבל מקום טוב עבור המנהל להתחיל בו הוא לשאול "למה בארגון שלי עובדים קשה עכשיו?", לנסח תשובה בהירה שמסבירה מה היה וגם מה מתכננים, ואז לתקשר אותה לעובדים ולוודא שהם מבינים. אגב, הסתרה של הסיבות האמיתיות מייצרת חוסר אמון, מונעת את יצירת המשמעות וגם אין בה טעם כי לרוב בשלב זה או אחר העובדים כבר יבינו מה קורה, אבל את זה הם יישמעו לא מהמנהל שלהם שיכול לצקת משמעות לכך, אלא ברכילות שתגיע בדרך לא דרך עם הפרשנות שלה.


יחסים עם המנהל

סגנון ניהולי של "מנהל כבסיס בטוח", כלומר מנהל שמייצר ביטחון פסיכולוגי לעובדיו יכול למנוע או לצמצם את השחיקה. מנהל עם סגנון ניהולי שכזה מייצר ביטחון באמצעות תשומת לב אישית לכל עובד, זיהוי הצרכים שלו בתקופה הזו ומתן מענה מותאם לצרכים אלה. המענה הזה כמובן משתנה מעובד לעובד, משום שהצרכים שונים. נדרשת כאן ההתמדה; זה לא בירור חד פעמי, אלא קשב לאורך התקופה. זוהי המשמעות של יחסים איכותיים עם המנהל – קשר אינו חד פעמי אלא ארוך טווח, ובקשר איכותי עם המנהל, עובד יכול לסמוך עליו שיהיה בשבילו כשהוא צריך אותו. זה מה שמייצר את תחושת הביטחון שהמנהל כבסיס בטוח יכול ליצור. במיוחד יש לזה ערך בקרב מנהלים בדרגות הנמוכות בארגון שיש להם מגע קבוע עם חברי הצוות שלהם. ברמה הפרקטית מנהל יכול בכל שבוע לשאול כל אחד מהעובדים שלו - מה שלומך? איך אתה מסתדר בתקופה הזו? מה אתה צריך?, ולראות איזה מענה הוא יכול לתת. לפעמים עצם ההקשבה כבר מספיקה. זה לעתים דורש אומץ ומרגיש קצת מאולץ או מוזר. נכון. זו הזדמנות להיות אמיץ ומשמעותי בדיוק כשצריך את זה. בשביל זה בחרתם להיות מנהלים, אז הנה הגיעה ההזדמנות.


תמיכה חברתית

על תמיכה חברתית דיברנו בפוסט "אחים למשק". מנהלים יכולים להסתייע בכלים ואמצעים שונים כדי לבסס תקשורת בין חברי הצוות וליצור מרחב לשיתוף פעולה ולתמיכה חברתית בין חברי הצוות. שני רעיונות לכך הם פתיחה של "Teams" (או כל אפליקציית וידאו וצ'ט קבוצתיים) על-ידי כל חברי הצוות, נניח לשעתיים ביום, שבהן כולם זמינים לכולם אם צריך, ויש אפשרות להתבדח וסתם לשאול משהו או לשמוע הערה של חבר צוות אחד לאחר בלי שצריך להתערב. זה מקרב ומאפשר חיבור כששומרים על זה. רעיון נוסף הוא פגישה דו-שבועית שבה כל חבר צוות מספר איך עברו עליו השבועיים האחרונים. זה מאפשר להשמיע, לחלוק וגם לתמוך במי שזקוק לכך.


לייעוץ בנושא תפקוד אפקטיבי של הארגון בעידן הקורונה, ולסדנאות מנהלים לניהול אפקטיבי לקראת היום שאחרי, מוזמנים ליצור קשר:

טל: 054-7779862

160 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page