top of page
Search
  • Writer's pictureLiron Nathan

פוסט קורונה - אחים למשק

אנשי מקצוע שבחנו מצבים שבהם ילדים מופרדים מהוריהם, לדוגמה כאשר הם מועברים למשפחת אומנה או לאימוץ בשל חוסר תפקוד של ההורים, מזהים גורמים שיכולים לצמצם את ההשפעה הקשה שיש לכך על התפתחות הילד. הם מצאו שאחד הגורמים שיש להם פוטנציאל משמעותי לכך הוא האחים. שימור הקשר בין אחים שיש ביניהם מערכת יחסים טובה, מאפשר להם לתמוך זה בזה ולהיות זה בשביל זה במצב המורכב שאליו נקלעו. אי הוודאות, הצורך לרכוש הרגלים חדשים, ההתמודדות עם אנשים לא מוכרים ועם סביבה חדשה, והגעגועים להורים ולבית עלולים לייצר קושי רב. מי שיכולים לסייע בשעות מצוקה ואובדן הם אחים שרואים זה את זה, קשובים זה לזה ותומכים זה בזה ברגעים הקשים. כך משתמרת יכולתם של ילדים אלה שחוו משבר לא פשוט, לבטוח באחרים ולסמוך על אנשים קרובים, ומתפתחת יכולתם להאמין בעולם ובבני אדם.

מיהם האחים בארגון ואיפה הם בעידן הקורונה?


הפוסט "ההיפך מריחוק הוא נוכחות" עסק בקשר שבין המנהל לעובדים המקביל לקשר שבין הורים לילדים, ובהשפעה ההרסנית שיש להפרדה בין הורים לילדים על רווחת הילד ועל מקבילו – העובד של עידן הקורונה. בפוסט הזה נדבר על האחים בארגון.


"הכי אהבתי את השטויות של עמיחי, עם הבדיחות הלא מצחיקות שלו והבלגן התמידי בעמדה. לא משנה מתי הגעתי הוא כבר ישב לפני, ואז מירב מגיעה שלישית ונכנסת לחדר בפוזה כאילו מינימום האחות של המלכה אליזבת, אחריה חומקת מיכל לחדר כאילו היתה שם כל הזמן, ואחרונים ערן ושיר שרוכבים יחד ומגיעים יחד ושעה מתווכחים מה הדרך הכי קצרה כאילו הם לא עשו את זה כבר 90 פעם. יש לנו את הסדר שלנו.


"אתם לא נפגשים?"


"במרץ אני חושב שנפגשנו בפעם האחרונה בבית של מיכל עם כל הצוות. היה מקסים, אני מת על האנשים האלה. אחר כך התחילה הקורונה וכולנו נשלחנו לעבוד מהבית, ועכשיו עובדים בקפסולות. אני ממש מתגעגע אליה וגם אל שאר הצוות, אבל כבר לא נפגשים. אני לא מאמין שאני אומר את זה, אבל חסר לי הצוות".


האחים בארגון הם פעמים רבות חברים לצוות, אך לא רק. הם יכולים להיות המקבילים ממחלקות אחרות שיש איתם דיבור פתוח, אנשים שאיתם השתתף חבר בארגון בתכנית הקליטה לעובדים חדשים ונקשר אליהם, מי שמעורבים באותו פרויקט ויצרו מורשת משותפת של התמודדות, או מי שהיו יחד בקורס הניהול לפני שלוש שנים ולמדו לסמוך זה על זה. ובעיקר אלה החברים. כשהם לא נפגשים, כשהם מופרדים זה מזה, כל אחד בביתו הוא, המחירים שהם והארגון משלמים במונחים של מוטיבציה, מחוברות, תמיכה, חברות נוספים על מחיר הניתוק מהמנהל ומהארגון כולו. כך, במקום שיסייעו זה לזה בתקופה מורכבת, הם מופרדים זה מזה, דבר המביא לקושי בפני עצמו.


כשחזרו הגנים לפעול, ביקשה הגננת שנשלח שני שמות של ילדים שאיתם הבת שלנו חברה כדי לשבץ אותם יחד באותה קפסולה. אחרי שארגנה כל קבוצה, התקבלה הודעה ממחלקת החינוך בעירייה שהחלוקה לקפסולות תהיה לפי שמות משפחה. זה היה מאכזב ובמובנים מסוימים גם מערער אמון ברשויות.

על-כן עכשיו כשארגונים עוברים לעבודה בקפסולות, כשמחליטים מי מגיע בימי ראשון, שלישי וחמישי ומי בימי שני ורביעי, כדאי לחשוב לא רק ברמה הפונקציונלית – איך שומרים על חצאי צוותים כך שיהיה גיבוי עבור כל פעולה ארגונית. חשוב לחשוב איך שומרים על מארג החברויות והקשרים, שמאפשרים לחברי הארגון להתמודד טוב יותר עם אי הוודאות, עם הקושי עבור חלקם בעבודה מהבית, עם הריחוק, ואולי גם עם שינויים ארגוניים נוספים. כדאי לשאול מי כדאי שיהיו באותה משמרת, כי כשהם ביחד עפים ניצוצות? הנוכחות של מי תגרום לאנשים שכבר הגיעו למשרד להגיד "מזל שבאתי", ולא להרגיש שהטריחו אותם מהבית? למי תמיד מספרים הכול כי היא יודעת להקשיב? וגם בפשטות - מי חבר של מי?


את התשובות לשאלות האלה לא צריך לנחש. אפשר לשאול את העובדים עצמם – עם מי אתם רוצים להיות בקפסולה שלכם. זה לא סוציומטרי, אנשים לא אמורים לדעת מי בחר בהם, אלא כשמשבצים למצוא את עצמם עם מי שמשמח אותם להיות איתו. ארגונים שבהם כל העובדים ממשיכים לעבוד מהבית, יכולים לתת לצוותים תקציב וכלים להיפגש יחד מחוץ למשרד ומחוץ לבית, כדי לאפשר להם לשמר את רוח הצוות, לתת לעובדים חדשים הזדמנות להכיר את חברי הצוות שלהם, ולצקת לצוות תוכן במרחב הפיזי ולא רק בווירטואלי.


ועוד משהו לסיום: כשמונחתת החלוקה מלמעלה כמו על-יד אותה מחלקת חינוך, עובדים מרגישים שזה שרירותי והדבר פוגע באמונם במערכת. עובדים ששואלים אותם איך נכון בעיניהם לעשות את החלוקה ולמה הם זקוקים מחברי הצוות שלהם, וגם מתחשבים בדעתם, הם עובדים יותר מעורבים ומחוברים, והרי זה כל הסיפור.


לייעוץ בנושא תפקוד אפקטיבי של הארגון בעידן הנורמליות החדשה, ולסדנאות מנהלים להתמודדות אפקטיבית עם הנורמליות החדשה, מוזמנים ליצור קשר:

טל: 054-7779862

102 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page